29 martie 2014

50 de lucruri pe care ar trebui sa le stii despre TINE si comportamentul TAU!



In ultimul numar al Business Insider, Dr. Susan Weinschenk, releva in lucrarea sa, intitulata "100 Mind-Blowing Psychological Facts You Should Know About Yourself" ca "Cheia intelegerii vietii tale tine de deprinderea unor informatii despre starea psihica". 

Dr. Susan Weinschenk este cunoscuta ca un reputat cercetator in domeniul stiintelor si al comportamentelor umane. Toate slideurile au fost republicate de pe blogul ei personal, Whatmakesthemclick.net. si din punctul meu de vedere, sunt 50 de lucruri care cred ca si TU ... ar trebui sa le cunosti despre TINE si despre comportamentul tau.


50. Abilitatile practicate in mod regulat nu necesita gandire. Robotei? Daca o abilitate este practicata atat de des si de bine incat devine un automatism, atunci aceasta poate fi executata cu un minim de constienta. Daca acest lucru este adevarat, inseamna ca se poate accepta, intr-o oarecare masura, si acceptiunea multitaskingului. Spun intr-o oarecare masura deoarece eu cred ca nu exista multitasting cu adevarat ci automatisme. Tu ce crezi? Sarcinile tale sunt automatisme? 



49. Experientele si asteptarile din trecut determina modul in care vei privi un lucru nou sa o situatie. La ce te uiti mai intai pe ecranul computerului? La ce te uiti dupa? Depinde partial de ceea ce fac si de asteptarile pe care le au.

De la stanga sau de la dreapta?  Dacă oamenii citesc în limbi care se citeste de la stanga la dreapta, tendința lor este de a se uita la ecran de la stânga la dreapta. În cazul în care  acestia citesc de la dreapta la stânga, atunci acesta este modul in care se vor uita pe ecran.



48. Exista un motiv intemeiat pentru care nu te poti abtine de la mancare, flirturi si pericol. Potrivit cercetatoarei, creierul tau isi pune trei intrebari: "Pot sa mananc acest lucru? Pot sa flirtez cu acest barbat/aceasta femeie? Acest lucru poate sa imi faca rau?"


47. Portiunile reduse de informatie sunt cele mai bune. Oamenii pot procesa o cantitate mica de informatie. De exemplu, unele site-uri ofera prea multa informatie, decat pot "digera" cei mai multi utilizatori.

46. Stii sa faci lucruri pe care nu le-ai mai facut NICIODATA. Ce este un model mental? Acesta reprezinta modul in care o persoana crede ca functioneaza un anumit lucru. Aceste modele sunt bazate pe informatii incomplete, experiente din trecut si chiar perceptiile intuitive.

45. Poti fi motivat chiar si de iluzia progresului. Cu cat este mai scurta distanta catre un obiectiv, cu atat mai mult oamenii vor fi mai motivati sa-l atinga. Chiar si iluzia evolutiei te poate mobiliza! 


44. Oamenii vad ceea ce se asteapta sa vada... Ne obisnuim cu frecventa unui eveniment. Acest fapt influenteaza modul in care gandim si ne pregatim pentru interactiune. 


43. Oamenii proceseaza cel mai bine informatia sub forma de poveste. Povestile sunt impresionante. Exista povesti "testate" si adevarate. Aristotel a stabilit ca o poveste are un inceput, un mijloc si un deznodamant. De asemenea, povestile pot fi folosite pentru a justifica o cauzalitate. Importanta lor este de netagaduit.



42. Subconstientul tau "stie" primul. Mintea ta subconstienta este mai rapida decat cea constienta. Subconstientul stie dinainte ce se va petrece, iar constientul il prinde din urma. De asemenea, subconstientul se teme sa nu piarda si ne ghideaza spre riscurile mai mici.


41. Ceea ce vad oamenii intr-o fotografie sau pe un ecran depinde de ceea ce le vei spune tu. Instructiunile noastre au un impact covarsitor asupra celorlalti. 


40. Subestimezi in mod constant reactiile fata de evenimentele din viitor. Oamenii sunt niste prezicatori slabi. Ei pun in balanta preferintele versus realitatea. Adevarul este undeva la mijloc...

39. Vederea ta periferica este mai importanta decat crezi. Dispunem de doua tipuri de vedere, centrala si periferica.

38. Prea mult stres duce la performante scazute. Stresul iti schimba perceptiile despre sansele tale. Te confrunti cu o frustrare maxima.


37. Chiar daca vezi, esti orb. Oamenii omit uneori sa vada obiectele mari din campul lor vizual. 


36. Esti conectat la imitatie si empatie. Datorita neuronilor "din oglinda", reusim sa empatizam cu ceilalti. 


35. Grupul tau de sustinere cuprinde 150 de oameni. Numarul 150 este vital pentru "supravietuirea" unei comunitati, precizeaza autoarea studiului.


34. Cele mai vii amintiri ale tale sunt false sau deformate. Amintirile sunt pline de greseli. Ce parere ai? Poti identifica o situatie in care te-ai bazat mai mult decat ar fi trebuit pe amintirile tale sau ale altcuiva?


33. Doi oameni nu percep timpul in acelasi fel. Discutam despre procesarea mentala si asteptarile fiecarui om. De asemenea, asteptarile in privinta timpului se schimba periodic.


32. Esti mai expus in fata brandurilor si logo-urilor cand esti trist sau speriat.


31. Ar trebui sa te increzi in propriul instinct sau sa fii rational? Depinde de stare. Cand ar trebui sa te folosesti de abordarea deliberata a deciziilor? Cand trebuie sa iei o decizie simpla, foloseste metoda deliberativa.
Cand ar trebui sa te folosesti de abordarea intuitiva a deciziilor? Atunci cand trebuie sa iei o decizie dificila.
Ce legatura are starea ta cu toate acestea? Cand esti fericit, te bazezi mai mult pe instinct; cand esti trist, te bazezi mai mult pe logica si ratiune si iei decizii mai bune.


30. Cultura ne formeaza creierul. 


29. Mergem dincolo de vid. Ce este "vidul"? O idee potrivit careia exista un loc pe un site care reprezinta o "fundatura"; pentru a vedea ce este dincolo de aceasta ultima frontiera, utilizatorul trebuie sa foloseasca scroll-ul mausului. Conceptul este legat de ziare - exista un continut in pagina care se situeaza sub locul in care se indoaie ziarul.

28. Cu cat esti mai nesigur pe tine, cu atat mai mult iti vei apara ideile.

27. Mintea ta zburda aiurea 30% din timp. Ati visat vreodata cai verzi pe pereti? Desigur. Este un fenomen absolut normal. Cu cat visezi mai mult, cu atat vei fi mai creativ.

26. Activitatile sincronizate contribuie la sudarea legaturilor in echipa.


25. Oamenii fac greseli. Realitatea este ca, intotdeauna, ceva va merge PROST. Gresim. Invatam din greseli. Ne gandim la ce fel de greseli am putea face.



24. Oamenii sunt lenesi din nastere. Lene = eficienta? Oamenii isi pastreaza energia. Ei nu isi irosesc puterile pentru a alerga dupa 2-3 iepuri deodata. De exemplu, oamenii sunt tentati sa raspunda la un set de intrebari in acelasi mod, deoarece este mai usor si nu trebuie sa gandeasca prea mult. 


23. Oamenii dau vina pe tine, nu pe situatie. Este vorba de atribuirea "fundamentala" a greselii. Ei pornesc de la ideea ca tu ai fost "de vina".


22. Dorinta de control si de alegere este in interiorul nostru. Cand avem prea multe optiuni, preferam sa nu alegem nimic, spune Barry Schwartz in cartea sa, Paradoxul Alegerii (o poti citi online, aici). De asemenea, dorinta de control este undeva in noi, nu putem renunta la control. Nevoia de a controla lucrurile se dezvolta inca din copilarie. 

 

21. Oamenii se asteapta ca interactiunile online sa respecte regulile sociale. Unii spun ca social media si-a atins potentialul si moare incetul cu incetul. Avem nevoie insa de o alta definitie. Social media tine doar de interactiunea dintre oameni? Cum poti folosi networkingul online pentru a te promova? Interactiunile online sunt interactiuni sociale? Cand site-ul guvernamental iti prelungeste valabilitatea unui document, discutam despre o interactiune sociala? 

20. Cand suntem nesiguri pe noi, tragem cu ochii la ceilalti, pentru a vedea ce putem face.


19. Votezi pentru prima persoana de pe lista. In 1 din 10 alegeri politice, primul nume de pe liste s-a clasat pe primul loc. De ce? Pentru ca a fost... Primul. Cand candidatul este situat la mijlocul listei, sansele sale de castig se diminueaza cu 2,5%.

18. Poti citi mai repede si mai mult text, dar preferi versiunile scurte. 100 de caractere pe linie reprezinta lungimea optima a unui text pe un ecran, astfel incat ochii tai sa nu oboseasca. Totusi, oamenii prefera un orizont de 45-72 caractere pe linie. 


17. Poti sa-ti amintesti doar 3-4 lucruri deodata. Amintirea este unul dintre cele mai importante procese ale creierului.
Esti la zi cu plata facturilor? Dar cu sarcinile, atributiile si activitatile pe care le-ai primit sau le ai de facut? Cercetarile au condus la teoria care spune ca exista 3 tipuri de sarcini sau cerinte care poate solicita memoria unei persoane: cognitive, vizuale si motorii. Nu toate tipurile de sarcini necesita acelasi consum de energie mentala. Utilizezi mai multe resurse atunci cand ceri cuiva sa caute ceva sau sa se uite la ceva (vizual) decat cand le ceri sa priveasca la un anumit lucru pe un ecran (motor). Utilizezi mai multe resurse cerandu-le oamenilor sa se gandeasca la ceva, sa-si aminteasca ceva sau sa faca un calcul mental (cognitiv), decat atunci cand le ceri sa se uite la ceva pe un ecran (vizual).


16. Dispui de o "perspectiva canonica". Cand ne imaginam un obiect, o facem la modul "canonic" si-l vizualizam de sus. Ar trebui sa folosim in continuare aceasta perspectiva canonica? Spre exemplu, ce vrea sa reprezinte desenul de mai jos?


15. Iei cele mai multe decizii in subconstient. Nu conteaza ce gandesti. Decizia subconstienta tine de: ce obiecte cumpara mai des ceilalti (validare sociala); ce anume te va determina sa-ti iei un angajament; "Am vreo obligatie sau datorie sociala pe care o pot plati, dupa ce voi achita obiectul respectiv?"


14. Iti reconstruiesti amintirile. Amintirile si experientele seamana cu niste filmulete care se deruleaza in mintea noastra. Amintirile sunt reconstruite. Evenimentele mai putin importante care s-au desfasurat dupa unele esentiale pot altera imaginea omului, cu privire la amintirile sale. Este evident faptul ca pentru a acoperi unele lacune din sirul amintirilor, preferam sa inventam ceva.


13. De fapt, nu suntem "multitasking"... Facem un singur lucru, o singura data. Credem ca suntem multitasking, dar ne inselam. Pe de alta parte, persoanele care doresc sa faca mai multe activitati in acelasi timp, sa semene cu un briceag elvetian, ei bine... starea lor psihica se va deteriora mai mult decat a celor din jur.


12. Dopamina, eliberata prin ascultarea unor piese muzicale ne determina sa fim dependenti de informatie. 



11. Combinatia de albastru si rosu ne "agreseaza" privirea (chromostereopsis).


10. Cand vine vorba de tehnologie, ne comportam conform varstei.


9. Vrei sa detii mai multe optiuni si informatii decat poti procesa. Cand avem prea multe optiuni, ne blocam. Ce ar trebui sa faci pentru a-ti vinde produsul? Rezista tentatiei de a furniza prea multe optiuni pentru clientii tai. Ce ar trebui sa faci in postura de client/consumator? Pastreaza 3-4 optiuni si 3-4 puncte de informatii.


8. Vrei sa-ti schimbi obiceiul? Schimba-te, surprinde-i pe ceilalti, cat mai multi. Oamenii adora surprizele, cat timp sunt placute. Cand ii surprinzi, le castigi atentia si admiratia, se vor gandi ca urmatorul pas va fi si mai bun.


7. Citirea textelor online nu este relaxanta. Cu ce fonturi ar trebui sa ne "mangaiem" ochii? La adresele de mai jos gasiti cateva sfaturi despre lizibilitate. 
6. Oamenii apreciaza mai mult un produs daca se afla in fata lor.


5. Creierul tau nu va primi niciodata ceea ce tu vezi. Poti citi urmatorul text: "Aoccdrnig to research at Cmabrigde Uinervtisy, the oredr of lteetrs in a wrod is nto vrey iprmoetnt. Waht mttaers is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The ohter letetrs can be a ttoal mses and you can sitll raed wthuot mcuh probelm. Tihs is bcauseae yuor brian deos not raed ervey lteter, but raeds wrods and gruops of wrods". Cu siguranta ca da!

Explicatia? Ordinea literelor intr-un cuvant nu este atat de importanta. Ceea ce vedem nu are legatura cu ceea ce ajunge la creier. Creierul nostru interpreteaza tot ce vedem.


4. Creierul cauta cele mai simple modele. Oamenii stiu sa recunoasca modelele potrivite lor. Celulele individuale raspund in fata unor anumite forme. Avem o banca a memoriei in care stocam milioane de informatii despre tot atatea obiecte si cand vezi un obiect, il compari cu cele din mintea ta, pentru a vedea daca se potriveste sau nu. Recunosti obiectele dupa forma lor cea mai simpla (exista 24 de forme mari si late pe care oamenii le pot recunoaste).


3. Reactionezi in fata culorilor in functie de cultura ta. Ce inseamna rosu? Pentru un contabil, rosu nu e de bine. Inseamna ca a pierdut bani. Culorile au intelesuri ascunse. Intelegerea culorilor se realizeaza in functie de cultura fiecarei tari.


2. Doar 7 tipuri de emotii sunt universale. In orice colt al lumii te vei duce, si vei interactiona cu oamenii acelor locuri, crezi ca le-ai putea recunoaste emotiile si sentimentele doar privindu-le expresiile fetei? Paul Eckman, autorul unor carti traduse si in romana (De ce mint copii, Emotii date pe fata s.a.) , spune ca DA! Studiind de-a lungul a mai multi ani emotiile in diferite zone geografice si in diferite culturi, a identificat 7 emotii care par a fi universale: bucurie, tristete, furie, dispret, surpriza, dezgust si frica.



1. Exista 4 tipuri de creativitate. Arne Dietrich identifica 4 tipuri de creativitate, corespondente activitatilor creierului tau - deliberata, spontana, cognitiva si emotionala. 
1.1 Creativitatea deliberata si cognitiva necesita un inalt nivel de cunostinte si mult timp;
1.2 Creativitatea deliberata si emotionala necesita liniste;
1.3 Creativitatea spontana si cognitiva necesita detasarea de problema respectiva si gasirea unei solutii inovatoare;
1.4 Creativitatea spontana si emotionala este cea mai surprinzatoare. 



BONUS: Creierul "tanjeste" dupa ... SURPRIZE!!! :) Intrebarea care e prezenta mereu in mintea specialistilor de marketing si mai ales in industria de web design, este: Ce il(o) determina sa faca click? (What makes them click?) Eu vorbesc de rolul creierului primitiv aflat mereu in cautarea a ceva ... riscant si periculos! Asta inseamna ca inconstient, creierul primitiv se afla mereu in cautarea  a ceva nou si excitant. (Creierul si Inteligenta Emotionala, Sharon Bagley si Richard J. Davidson, Edit. Litera)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu