25 mai 2013

Dor de a sti cine ... ne urmareste pe Internet!

Pe măsură ce navighezi pe internet, informaţii despre tine sunt colectate. Urmărirea pe internet nu este 100% malefica -- datele personale pot face căutările mai eficiente; cookie-urile pot ajuta paginile tale favorite să se menţină în afaceri. Dar, spune Gary Kovacs, este dreptul tău să ştii ce date despre tine sunt colectate şi cum îţi afecteză viaţa online. El ne dezvăluie o extensie Firefox care face exact acest lucru.
Lăsaţi-mă să dezvălui puţin mai mult din această industrie ascunsă. Ceea ce vedeţi formându-se în spatele meu se numeşte Collusion [Complot] şi este o extensie experimentală pe care îl puteţi instala în browser-ul Firefox care vă ajută să vedeţi unde se duc datele voastre de pe web şi cine vă urmăreşte.

Punctele roşii pe care le vedeţi aici sunt pagini web care urmăresc comportamentul pe care nu le-am accesat, dar care mă urmăresc. Punctele albastre sunt pagini web pe care le-am accesat direct. Şi punctele gri sunt pagini web care mă urmăresc, dar nu am nici o idee cine sunt. Toate sunt conectate, aşa cum puteţi vedea, şi formeză o imagine a mea pe web. Şi acesta este profilul meu.

Lăsaţi-mă să merg de la un exemplu la ceva foarte specific şi personal. Mi-am instalat Collusion pe laptop acum două săptămâni şi l-am lăsat să mă urmărească într-o zi obişnuită. Acum, ca majoritatea dintre voi, îmi încep ziua online verificându-mi e-mailul. Apoi mă duc pe o pagină de ştiri, caut titlurile. Şi în acest caz s-a întâmplat să-mi placă unul dintre ele despre alfabetizarea muzicală în şcoli şi l-am partajat prin intermediul unei reţele de socializare.

Fiica noastră ni s-a alăturat la micul dejun, şi am întrebat-o, "Se pune accent pe alfabetizarea muzicală la şcoala ta?" Şi ea, bineînţeles, după cum era de aşteptat pentru o fetiţă de nouă ani, s-a uitat la mine şi a spus întrebător, "Ce înseamnă alfabetizare?" Aşa că, bineînţeles, am trimis-o online să caute. Acum permiteţi-mi să mă opresc aici. De abia am început micul dejun şi sunt deja aproape 25 de pagini web care mă urmăresc. Am accesat patru pagini în total.

Lăsaţi-mă să derulez cu repeziciune restul zilei. Merg la serviciu, îmi verific e-mailul, Mă loghez la câteva site-uri de socializare, intru pe blog, Verific mai multe rapoarte de ştiri, partajez câteva dintre ele, mă uit la câteva clipuri video, o zi destul de tipică -- în cazul acesta de fapt destul de meticuloasă -- şi la sfârşitul zilei, aşa cum s-a derulat ea, priviţi la profilul meu. Punctele roşii au explodat. Punctele gri au crescut exponenţial. Una peste alta, sunt peste 150 de site-uri care acum îmi urmăresc informaţiile personale, majoritatea din ele fără consimţământul meu.

Mă uit la această imagine şi mă înspăimânt. Asta nu e nimic. Sunt urmărit prin web. Şi de ce se întâmplă asta? Destul de simplu -- este o afacere imensă. Câştigul câtorva companii de top din acest spaţiu este de peste 39 de miliarde de dolari azi. Şi ca adulţi, cu siguranţă nu suntem singuri. În acelaşi timp când mi-am instalat propriul meu profil Collusion, am instalat unul pentru fata mea. Şi într-o singură dimineaţă de sâmbătă, în două ore pe intenet, acesta este profilul ei Collusion.

Este o fetiţă de nouă ani care navighează în principal pe site-uri pentru copii. Am trecut de la asta, de la speriat la înfuriat. Nu mai este vorba că sunt un pionier al technologiei sau un avocat al vieţii private; este vorba de mine ca părinte. Îmaginaţi-vă în lumea reală dacă cineva ne-ar urmări copiii cu o cameră video şi un caieţel şi ar înregistra fiecare mişcare a lor. Vă pot spune, nu există nici o persoană în această cameră care să stea fără să facă ceva, Am lua măsuri. Poate că nu ar fi măsuri bune, dar am lua măsuri. (Râsete) Nu putem sta fără să facem ceva nici în cazul acesta. Se întâmplă azi.

Confidenţialitatea nu este o opţiune, şi nu ar trebui să fie preţul pe care să-l acceptăm doar pentru a naviga pe internet. Vocile noastre contează şi acţiunile noastre contează şi mai mult.

Azi am lansat Collusion. Îl puteţi descărca, îl puteţi instala în Firefox, ca să vedeţi cine vă urmăreşte pe internet şi vă urmează prin pădurile digitale. Mergând mai departe, toate vocile noastre trebuie să se facă auzite. Pentru că ceea ce nu ştim ne poate face rău de fapt. Pentru că memoria internetului este veşnică. Suntem urmăriţi. Este vremea ca noi să-i urmărim pe urmăritori.



Sursa:  Capital

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu